De (huisartsen)praktijk in crisistijd

27 maart 2020

Selma de Visscher-Bron is binnen Zorgadvies Groningen belast met ‘Continuïteit Huisartsenzorg’. Zij belde een aantal praktijkhouders om te vragen hoe zij zich door deze crisistijd heen slaan. Selma tekende de volgende ervaringen voor u op.

Judith Wind, praktijkhouder huisartsenpraktijk Wind & Van der Werf, Hoogezand
“Wij houden als Hagro extra overleg (digitaal) om de situatie rondom Corona te bespreken. Tevens hebben we een app-groep aangemaakt met alle praktijkhouders, hidha’s en waarnemers die werkzaam zijn in de huisartspraktijk in Hoogezand. Op deze wijze kan iedere huisarts bijdragen aan de informatiestroom rondom Corona en is ook iedereen geïnformeerd. Als Medisch Centrum Hoogezand (4 gevestigde huisartsenpraktijken) hebben we dagelijks een geclusterd luchtwegspreekuur georganiseerd voor patiënten met longklachten en mogelijke besmetting met Corona. De huisartsen die het spreekuur draaien, rouleren uit de gevestigde praktijken."

Marjolijn Zwart, praktijkhouder huisartsenpraktijk Het Dokhuis, Oude Pekela
"
De POH-ers, de verpleegkundig specialist en ik als huisarts hebben al onze kwetsbare patiënten gebeld. Het gaat hier om mensen met COPD, een selectie van mensen met diabetes en ouderen. We merkten dat ze ongerust waren over het Coronavirus. Vaak ook wilden ze weten welke voorzorgsmaatregelen ze zelf kunnen treffen. Onze belactie leverde veel waardering op. We konden ze geruststellen en waar nodig voorlichting geven om de kans op besmetting te verkleinen. Na deze belronde zagen we op het spreekuur een afname van deze categorie patiënten. Sinds de Coronacrisis doen de huisarts, de POH, de POH-GGZ en de verpleegkundig specialist het spreekuur telefonisch en via beeld bellen. Dit voldoet ons erg goed."

Mirjam Andeweg, praktijkhouder & Vivian van Vliet, vaste waarnemer huisartsenpraktijk Andeweg, Groningen
“Wij merken dat we als praktijkhouder en waarnemer meer met elkaar in gesprek gaan, zowel zorginhoudelijk als organisatorisch. In deze bijzondere situatie van crisis is het prettig dat je er als praktijkhouder niet alleen voor staat, dat je op steun kunt rekenen van je (vaste) waarnemer. Het is fijn om samen te sparren en we merken dat het ons werkplezier ook verhoogt.”

Terug naar overzicht