Hoe de praktijk corona-proof in te richten

18 mei 2020

De zorg voor niet-corona patiënten komt gelukkig meer en meer op gang. Het is nog een heel gepuzzel om dat op een verantwoorde wijze te doen. Omdat er vaak meerdere (zorg)medewerkers in één praktijk werken, bezoeken meerdere patiënten gelijktijdig de praktijk. Daarom zijn er niet alleen hygiënische aanpassingen nodig, maar ook logistieke. Zorgadvies Groningen nam contact op met Jan Plenter, eigenaar van Fysiotherapie Den Ommelanden, om te beluisteren hoe hij de ‘1,5 meter maatregel’ heeft geïmplementeerd.

“We zijn geopend voor noodzakelijke zorg en langzaamaan schalen we op”, vertelt Jan. “Hierin volgen we de strikte richtlijnen van het KNGF, onze beroepsvereniging. Ons secretariaat inventariseert de aanmeldingen en noteert kort de klacht van de patiënt, maar de fysiotherapeuten triageren zelf om de noodzaak voor behandeling in onze praktijk na te gaan. Per vestiging hebben we online vergaderd om de werkplek te analyseren en knelpunten te bespreken. Iedere vestiging vereist een andere aanpak, rekening houdend met de hoeveelheid medewerkers, ruimte en tijd."

Treintje
"De wachtkamers zijn aangepast zodat er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Er zijn looplijnen aangebracht en waar mogelijk aparte uitgangen gecreëerd. Om te voorkomen dat onze collega’s elkaar tegen het lijf lopen, zijn de kantines gesloten. Het is van belang om in een treintje te werken. Collega’s starten een consult ieder een kwartier na elkaar, zodat patiënten elkaar niet tegenkomen op de gang en in de wachtkamer. Op locaties waar deze planning door het aantal medewerkers niet mogelijk is, wordt gewerkt in ochtend-, middag- en avondblokken. Wat ik zou meegeven aan eerstelijns disciplines die nu beginnen met opschalen? Ga niet gelijk heel strak plannen. Begin ruim en kijk hoe dat gaat. Waar mogelijk kan je de manier van organiseren later weer bijstellen.” 

Verantwoord opschalen
Niet alleen het KNGF, maar ook de andere eerstelijns beroepsverenigingen geven informatie over het verantwoord opschalen van de zorg. Hoe u deze informatie omzet in een veilige planning die aan de zorgvraag voldoet, blijft een uitdaging omdat het maatwerk is. Wij geven u daarom een basisstappenplan dat u verder kan helpen: 

Maak een plattegrond van de praktijk waarin alle maten zijn aangegeven en werk uit: 

  • hoeveel patiënten er met inachtneming van de 1,5 meter afstand tegelijk in de wachtkamer aanwezig kunnen zijn.
  • hoeveel medewerkers er gelijktijdig in het pand aan het werk kunnen met inachtneming van de 1,5 meter afstand in de gemeenschappelijke ruimtes.

Combineer bovenstaande uitkomsten om te bepalen hoeveel medewerkers er per dag(deel) op de locatie kunnen werken. Het is aan te raden om de medewerkers in twee groepen in te delen, zodat bij onverhoopte besmetting de kans kleiner is dat alle medewerkers besmet raken. 

Zet het aantal spreekkamers dat per dag gebruikt gaat worden in een tijdstabel. Begin bij het begin van de dag en kruis onder spreekkamer 1 de tijd die ‘patiënt 1’ inneemt aan. Begin bij spreekkamer 2/patiënt 2 bijvoorbeeld 10 minuten later en kruis de bezetting aan. Ga door tot u alle spreekkamers die gebruikt gaan worden één keer ‘gevuld’ hebt. 

Reserveer spreekkamer 1 in het overzicht opnieuw na een tijdsbestek waarin tijd is voor bijvoorbeeld reinigen en administratie en kies het tijdstip zo dat de starttijden van het nieuwe treintje patiënten zo min mogelijk overlappen met de eindtijden van het eerste treintje patiënten. Enige overlap is niet erg, mits er genoeg ruimte is om elkaar te passeren. 

Hoe een praktijk georganiseerd en gepland kan worden voor het hervatten van de zorg blijft uiteraard maatwerk. Vindt u het prettig om uw plannen samen met één van onze adviseurs door te nemen of wenst u advies, neem dan contact met ons op

Terug naar overzicht