Huisarts als spil in lokale zorg

4 november 2020

De zorg wordt meer en meer in de buurt van patiënten georganiseerd. Daarbij vormt de huisarts de spil. Tegelijkertijd spelen gemeenten een steeds grotere rol in de lokale zorg en ondersteuning aan burgers. Kortom huisartsen, gemeenten, zorg én welzijn komen steeds dichter bij elkaar!

Voor de huisarts is het van belang dat zij/hij weet welke diensten/voorzieningen de gemeente te bieden heeft en hoe ze aangevraagd kunnen worden. Is dat eenmaal bekend, dan kan de huisarts ook efficiënt doorverwijzen. Dat is belangrijk, want de patiënt/burger zelf weet door alle veranderingen niet altijd waar hij terecht kan voor zorg of ondersteuning. Het is daarom goed dat huisartsen en gemeenten het contact met elkaar zoeken zodat de samenhang in de zorg en ondersteuning voor de patiënt/burger gewaarborgd wordt.

Eerste contact
Een dergelijke ontmoeting vond op 30 augustus jl. plaats tussen huisartsen uit Winschoten en een beleidsambtenaar van de gemeente Oldambt. Dat ging in de vorm van een digitaal overleg, geïnitieerd door Zorgadvies Groningen. Tijdens deze kennismaking gaf Zorgadvies Groningen een toelichting op het belang van samenwerking tussen de eerste en de nulde lijn en welke resultaten dit kan opleveren. Daarnaast is de wijkscan besproken.   

Onbekend
Het viel op dat er veel onwetendheid bestaat over wat de gemeente te bieden heeft en hoe dit is aan te vragen. Ook was onbekend hoe men elkaar kan vinden, wie de contactpersonen zijn, et cetera. Het overleg werkte daarom bijzonder verhelderend en leidde tot een aantal afspraken tussen gemeente en huisartsen.

Elkaar vinden
Voorbeelden van gebieden waar de eerste en nuldelijn elkaar zouden kunnen vinden zijn Ouderenzorg, Jeugd(jeugd GGZ), Leefstijl, Sport en bewegen, Jeugdgezondheidszorg, Achterstandsproblematiek, Sociaal-maatschappelijke problematiek(verslavingszorg), Openbare GGZ, Huiselijk geweld, Eenzaamheid(Welzijn op Recept), enzovoort.

Waar liggen behoeftes
Zorgadvies Groningen wil graag meer huisartsen en gemeentes benaderen in het kader van het bevorderen van de samenwerking tussen de eerste en de nulde lijn.  Maar vooraleerst gaat zij inventariseren waar die behoeftes precies liggen, welke onderwerpen verdieping nodig hebben en hoe de betrokken partijen met elkaar verbonden kunnen worden.

Terug naar overzicht