Intervisiegroepen voor praktijkmanagers

13 september 2021

Middels netwerkbijeenkomsten en scholingen komt Zorgadvies Groningen tegemoet aan de behoefte van praktijkmanagers om zich te ontwikkelen in een relatief nieuw vakgebied dat vaak als solistisch wordt ervaren. Centraal staat het leren van én met elkaar. Dit wordt als zeer zinvol ervaren. Op verzoek van een aantal praktijkmanagers is Zorgadvies Groningen inmiddels ook gestart met het aanbieden van intervisiegroepen onder begeleiding van een coach. Praktijkmanager Margje Bouwman werkte mee aan de opstart van deze intervisiegroepen.

Margje is werkzaam voor twee praktijken, Uithuizen én Uithuizermeeden. ‘Je ziet dat de werkzaamheden van praktijkmanagers nogal eens verschillen; het is maar hoe zaken georganiseerd zijn en wat er speelt binnen een praktijk. Soms is het even ‘zoeken’, bijvoorbeeld bij nieuwe ontwikkelingen of lastige situaties binnen een praktijk. Daarom hebben we behoefte aan onderlinge kennisuitwisseling. Het zou toch jammer zijn als iedereen steeds opnieuw het wiel uitvindt? We zijn maar wat blij met de netwerkbijeenkomsten. Maar daarnaast zouden we graag zien dat er ook intervisiebijeenkomsten worden georganiseerd.’ 

Veel herkenning 
Tijdens intervisiebijeenkomsten komt men samen in een vaste groep van zo’n 6 tot 8 mensen. ‘Door die kleine en vaste samenstelling is het makkelijk persoonlijke casuïstiek in te brengen en dit gezamenlijk te bespreken. De eerste bijeenkomst vond plaats op het kantoor van Zorgadvies Groningen. Er was veel herkenning; vaak lopen we tegen dezelfde dingen aan. Wat ik opmerkelijk vind, is het enorme verantwoordelijkheidsgevoel onder praktijkmanagers. En daarin moet je wel een weg weten te vinden. Je taken vaststellen en afbakenen, zeker in de uren die je werkt, is soms een uitdaging.’ 

Zorg op afstand 
Waar Margje goede herinneringen aan bewaart, zijn de digitale netwerkbijeenkomsten. ‘Corona was net uitgebroken en daarom stond het ook prominent op de agenda. Het was fijn onderling ideeën uit te wisselen over bijvoorbeeld het coronaproof inrichten van de praktijk en het verlenen van zorg op afstand. De daarvoor geschikte technische mogelijkheden kwamen aan bod en ook welke afspraken je met bijvoorbeeld thuiswerkend personeel kon maken. Ik vond het allemaal zeer nuttig.’

Terug naar overzicht