BLOG: Leer van Masterchef over informatiebewustzijn en communicatie

21 maart 2023

Voor het juist verwerken van informatie en communiceren is informatiebewustzijn nodig. Hoe kunnen we jou als zorgverlener helpen bij het goede doen op het goede moment? In deze blog vertelt adviseur Sereh Simons van Zorgadvies Groningen over informatiebewustzijn via praktijkvoorbeelden als pressure-tests, kook-estafettes en andere stresssituaties.

We horen graag wat je van deze blog vindt! 
Dit is de eerste in een reeks blogs van adviseur Sereh Simons die we via deze website en via ons LinkedIn account delen. Door te bloggen willen we op een speelse, meer informele wijze, vragen beantwoorden die we bij ons werk als adviseurs Eerstelijnszorg tegenkomen. En kunnen we hersenspinsels met je delen die ons bezighouden. We nodigen jou daarbij uit om onderaan de blog te reageren wat jou bezighoudt en waar jij antwoorden op zoekt. Zo leer jij ons beter kennen en wij jou! En komen we in interactie en co-creatie met elkaar samen tot nieuwe inzichten. 

Informatiebewustzijn nodig bij procesverbeteringen en digitalisering
Sereh SimonsSereh: "Voor ondersteuning bij procesverbeteringen en digitalisering kun je bij Zorgadvies Groningen terecht. Wij helpen je bij het goede doen op het goede moment. Je zorgproces is dan zo min mogelijk onderbroken en je praktijk of samenwerking verbetert. Om deze verbeteringen te ontdekken en uitvoeren is informatiebewustzijn nodig. Informatie be-wattes? Het je letterlijk bewust zijn van welke informatie er om je heen is, welke je maakt en welke je ontvangt.  

Masterchef als voorbeeld
Kijk je wel eens naar Masterchef? Het programma zoekt een nieuwe chef uit een groep amateurs. Deze ondergaan allerlei verschillende opdrachten en steeds valt er één af. Op twee momenten in deze wedstrijd zit ik altijd met extra spanning te kijken; bij de pressure test(s) en bij het estafette koken.  

Bij de pressure test krijgen de kandidaten een uitgebreid en precies beschreven recept met meestal ontiegelijk veel stappen en kooktechnische uitdagingen. Dit allemaal in een ondoenlijk korte tijd.  

Bij het estafette koken zijn de kandidaten in verschillende teams verdeeld en koken ze om de beurt aan één gezamenlijk gerecht of diner. Deze is bedacht door de eerste kandidaat zonder inbreng van de anderen. Er zijn meestal drie overdrachtsmomenten van 30 seconden en daarna 20 min per kandidaat om te koken. Dit gaat eigenlijk altijd gruwelijk mis, althans wat er van tevoren is bedacht ligt meestal uiteindelijk niet op het bord. 

Hoe komt het dat het zo gaat? En wat kun je hiervan leren? 

Een recept zit vol informatie recept
Ik hoor je nu bijna denken, ja wat heeft dit nu allemaal met informatiebewustzijn te maken? Voor mijn gevoel alles. Bij de pressure test is er door de opsteller van het recept een groot informatiebewustzijn. Hij/zij/hen weet goed wat de kandidaat nodig heeft om het resultaat te behalen wat er is afgesproken. Het gaat mis als de kandidaat niet goed leest, afweegt of de technische vaardigheden niet heeft. Het lezen en afwegen heeft ook te maken met informatie, vooral met informatie verwerken. Voor het juist verwerken van informatie heb je ook informatiebewustzijn nodig maar in dit voorbeeld is het duidelijk welke informatie de kandidaat moet verwerken.

Stress en haast vertroebelen soms de mogelijkheid om informatie te verwerken. Belangrijk om bij stil te staan als je collega's, patiënten, cliënten of bijvoorbeeld je kinderen informatie geeft als ze haast hebben, stressvolle dingen meemaken, ziek, hongerig, dorstig of bang zijn. De informatieverwerking is verstoord. Jouw informatiebewustzijn verhoog je door te kijken naar hoe iemand erbij zit en wat hij/zij/hen op dat moment verder bezighoudt. 

Vertel waar je heen gaat
Het estafette koken is qua informatiebewustzijn super interessant. Ten eerste vraag je je af wat de eerste kandidaat bedenkt. Sommige zijn slim of strategisch, kiezen iets wat duidelijk een kant op gaat. Aardappels, vlees, groente, saus, zo klaar als een klontje. Deze kandidaten zijn zich bewust van de informatie die over moet worden gedragen in de 30 seconden én hoeveel informatie de ingrediënten en bereidingswijzen zelf al geven. Een ander moment van informatie bewustzijn is het overdrachtsmoment. Regelmatig roep ik dan tegen de televisie, zeg nou wat je gaat maken! Zeg het! Ook weer in de stress en onder tijdsdruk wordt het belangrijkste vergeten. Er wordt verteld wat ze allemaal al hebben gedaan, maar niet waar het heen gaat. De kandidaat die binnenkomt weet van niets. De kokende kandidaat heeft een informatievoorsprong. Die weet wat er is gebeurd, hoe het ruikt, hoe het smaakt, wat het moet worden en wat er nog moet gebeuren. Afhankelijk van hoe bewust de kokende kandidaat zich daarvan is, hoe goed of slecht te overdracht gaat.  

Train en vergroot je informatiebewustzijn zo
Ook deze les in informatiebewustzijn kun je in je dagelijkse praktijk gebruiken. Wees je bewust van wat je allemaal weet, wat degene met wie je praat nog niet weet en waar je heen wilt. Niet alle informatie is voor je gesprekpartner van belang. Wie je voor je hebt, welke belangen deze heeft en welke werkzaamheden deze gaat uitvoeren, helpen allemaal bij het informatiebewustzijn en succesvol en effectief overbrengen van informatie. Wees je bewust van je omgeving, van de informatie die je hebt, die je krijgt en bij wat je wilt overbrengen; Wat heeft je gesprekspartner nodig? Zo train je je informatiebewustzijn!".   

Meer weten? 
Wil je meer weten, verder over dit onderwerp praten óf heb je al een concreet idee of vraag? Neem contact met ons op of kijk op deze website. Samen komen we verder. 

 

Terug naar overzicht